Els drets culturals i els drets a la cultura

Des del passat estiu, en què moure’s per Barcelona amb el suburbà esdevingué causa de deshidratació i lipotímia, quasi mai vaig en metro. Tanmateix, la setmana passada l’agafí per anar al centre. Avui que hi ha vaga, us en vull comentar una cosa que hi veié un dia que, com no portava els auriculars, no podia evadir-me de la realitat del vagó. Observar persones més de 30 segons seguits m’inquieta, així que vaig mirar la tele.

Entre el reguitzell de bullshit que apareixia a la pantalleta, una “notícia” em va copsar. Parlava d’una jornada sobre “exercir els nostres drets culturals”. Avui, després de visitar el web de l’evento, no tinc gaire clar de què anava. Si miro les biografies dels i les ponents –hi ha paritat exacta– veig perfils de mestres, filòlegs, cooperants i expertes en “Dret internacional de la cultura”. De mica en mica he anat entenent que el sarau no anava del que pensava. Això m’ha fet veure que la enorme quantitat de gasòfia culturetil a la que ens han acostumat fa que, en llegir “drets culturals”, alguns pensem directament en dispendi i xiringuitos. O això, o deformació d’anys de parlar d’assumptes sobre drets d’autor…

Jo que volia denunciar un nou sarau del món de la “cultureta”, i el copyright, i resulta que això va, suposo, de la Diversitat Cultural, la integració i el multiculturalisme… En fi, que sobre la integració ja en parlí fa uns mesos, així que, si ho voleu, llegiu-vos-ho. I si no, podeu anar a multiculturalitzar-vos de la forma que trobeu més adient. Ara bé, reconec que el cuc de la curiositat em barrina el cervell. Si no parlem de música, o de llibres, o de cinema, o de… que pebrots vol dir això d’exercir els nostres drets culturals? Sortir al Karakia? Reconec que estic perdut en això…

Deixa un comentari

