Carlos V i els sil·logismes

carlos-vMentre dino veig un capítol d’alguna sèrie. Avui, però, m’he trobat que cap de les sèries tenia capítols nous. Per això he recuperat Carlos: rey emperador. I a la meitat del segon capítol, que és on m’havia quedat, he recordat per què la vaig deixar de veure.

Carlos: rey emperador és una castanya monumental. I no em refereixo, només, a l’excel·lent anàlisi que en feu Enric Vila. A part de tots els problemes que té la sèrie, haver d’escoltar al rei de França que va impulsar el francès modern parlar en castellà antic em fa sentir brut.

Aquesta sèrie és, per moltes coses, un mirall de l’España actual, de la de l’època que retrata, i també de la España eterna. Al segon capítol es reparteixen els càrrecs clau i s’espolia el país aprofitant la inexpertesa del rei, en presumpte benefici del regne i «perquè que és necessari per al bon govern». Mirem l’estat actual de les institucions i hi veurem exactament el mateix. En comptes de monarques i nobles emplomallats ens hi trobarem alts càrrecs i, també, nobles amb més o menys ploma –fins i tot n’hi ha de les mateixes cases que apareixen a la sèrie– saquejant als ciutadans per al seu propi bé –dels ciutadans–. «Que baje el pan, y vivan las caenas».

No sé si continuaré amb el tercer capítol. Per posar-ho més fàcil, l’enllaç directe a la web de Televisión Española dóna error. Carlos és una sèrie que ni em va ni em ve. A diferència de Vila, m’importa ben poc que sigui una producció de catalans que han optat per obviar tota referència de la presència de l’emperador europeu a Catalunya. Basar el debat en això és bilbenyisme. Ja em perdonarà qui m’hagi de perdonar, però m’és ben igual si a la sèrie no hi apareix l’Augsburg passejant per Igualada. O que la bandera confederada dels Estats Units d’Amèrica no la dissenyés Betsy Ross. O que Miguel de Cervantes es digués Miquel de Sirvent, muntés una cadena d’orxateries i escrivís una altra castanya monumental com és L’Enginyós Gentilhome Dom Quixot de Taradell.

Mentre no tinguem un país propi, basar la nostra validesa en tant a què altri se n’ha apropiat és fútil i banal. I defensar algú com Bilbeny només perquè enfada a tothom més enllà de ponent, però que no té el mínim rigor científic, és trist i perillós. Carlos V viatjà per Catalunya i a la sèrie no surt? Em sembla perfecte, y con su pan se lo coman. «España para los españoles». Jo vull un país que pugui dir meu, propi i lliure. I mirant cap al futur.

Anuncis

Deixa un comentari

